Tuesday, 02 June 2015 00:00

رتبة الحیات، فارسی

Rate this item
(3 votes)

رتبة الحیات، فارسی

از خواجه ابو یعقوب یوسف بن ایوب همدانی قدس الله سره، متوفی 535 هجری

Rutbat'ul Hayat (stages of life), Farsi, by Khwaja Yusuf Hamadani (d.535 AH).

 

صفحات: 80

اشاعت 1362ھ

تحقیق: دکتر محمد امین ریاحی

دانلود کتاب، 1.5 میگابایت

 

خواجه یوسف در عصر خویش و تا چند قرن بعد میان دوستداران تصوف مقامی بلند و شهرتی عظیم داشت. عطار که در تذکرةالاولیا از آوردن نام صوفیان نزدیک به عصر خود و معاصران خوداری کرده، دو بار در آن کتاب از خواجه یوسف با لقب امام نام برده است. خواجه یوسف همدانی به روایت اوحدالدین کرمانی زیاده از شصت سال بر مسند ارشاد جای داشت پس از مرگ او نیز چهار تن از شاگردان او یکی پس از دیگری تربیت مریدان را به عهده گرفتند. سومین آنها خواجه احمد یسوی بنیان‌گذار تصوف در آسیای صغیر و چهارمین آنها خواجه عبدالخالق غجدوانی سرسلسله طریقت خواجگان و نقشبندیه است.

تنها اثر بازمانده از او رتبةالحیات است که با وجود اختصار و حجم کم آن، از نظر کیفیت و معنی قدرشناختنی است. این رساله به‌صورت سؤال و جواب در باره زندگانی انسان و درجات مختلف آن نوشته شده است. بیان مؤلف اصولاٌ استدلالی است، اما آنجا که سخن از بوی آشنایی به میان می‌آید شور و حالی دیگر می‌یابد و عبارات موزون می‌شود و رنگ و بوی شعر می‌یابد. رتبه‌الحیات به تصحیح محمدامین ریاحی در سال ۱۳۶۲ در تهران به چاپ رسیده است.

Khwaja Yusuf Hamadani is one of the greatest Sufi masters in Persia. He was teacher and spiritual guide to several well known Sufi masters, including Khwaja Abdul Khaliq Ghujdawani (his successor). This short treatise of him is in the form of questions and answers, regarding the different stages of (spiritual) life.

Additional Info

Read 6947 times Last modified on Friday, 05 June 2015 08:54

Leave a comment

FaLang translation system by Faboba